بررسی اثر حباب هوای ایجاد شده در بتن ناشی از افزودن ماده ی حباب هوا ساز بر متوسط عرض ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری در روسازی های بتنی
کد مقاله : 1026-2020ICI (R1)
نویسندگان:
سینا گلچین1، سید جواد وزیری کنگ علیائی *2، حامد فضائلی3، حسن فضائلی1
1گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمال، تهران، ایران
2گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
3گروه راه ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور واحد عسلویه
چکیده مقاله:
ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری، پس از تعادل نرخ آب انداختگی و تبخیر در سطح روسازی های بتنی و تشکیل فشار مویینگی منفی ناشی از آن،به وجود می آید. این ترک ها، باعث کاهش زیبایی جاده شده و هنچنین محلی برای ورود مواد خوردنده و آب به داخل دال روسازی است که باعث کاهش دوام و سطح خدمت دهی جاده در بلند مدت، و در نهایت شکست دال روسازی می گردد. مواد افزودنی مختلف، تاثیرات متفاوتی بر متوسط عرض ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری در روسازی های بتنی دارد. این تحقیق به بررسی اثر درصد هوای ایجاد شده در بتن ناشی از مصرف ماده افزودنی حباب هوا ساز در مقادیر مختلف بر ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری در بتن روسازی می پردازد. بدین منظور، از ماده افزودنی حباب هوا ساز جهت ساخت مخلوط های بتنی با میزان هوای 3، 5 و 7% با دو دانه بندی با حداکثر اندازه ی 19 و 25 میلیمتر استفاده شده و متوسط عرض ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری در این مخلوط ها، با استفاده از روش ASTM C 1579 و در شرایط محیطی شامل دمای 35 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی هوا 25% و سرعت جریان باد 18 کیلومتر بر ساعت، ارزیابی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که افزودن ایجاد هوای عمدی در بتن تا مقدار 5% ناشی از مصرف ماده ی افزودنی حباب هوا ساز، باعث کاهش متوسط عرض ترک خوردگی در تمامی دال های ساخته شده، گردید. اما با افزایش درصد هوای عمدی در بتن به مقدار 7%، متوسط عرض ترک خوردگی افزایش می یابد. همچنین افزایش حداکثر اندازه ی مصالح سنگی، باعث کاهش عرض متوسط عرض ترک خوردگی شد. با استفاده از نتایج این تحقیق، دیده شد که با مصرف ماده ی افزودنی حباب هوا ساز جهت رسیدن به مقدار بهینه ی هوای بتن، که در این پژوهش کمتر از 5 درصد به دست آمد، می تواند متوسط عرض ترک خوردگی های ناشی از جمع شدگی خمیری در روسازی های بتنی را کاهش داد. استفاده ی این ماده در مخلوط های بتنی جهت ساخت روسازی، به دلیل کاهش متوسط عرض ترک خوردگی های ناشی از جمع شدگی خمیری، می تواند باعث افزایش دوام روسازی در بلند شده و از کاهش شدید سطح خدمت دهی و نشانه ی وضعیت روسازی، جلوگیری کند.
کلیدواژه ها:
روسازی بتنی، ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری ، هوای بتن، ماده ی افزودنی حباب هوا ساز
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
دوازدهمین کنفرانس ملی بتن و شانزدهمین همایش روز بتن بزرگداشت استاد احمد حامی