تاثیر دالخط در الگوی ارتعاشات واصله به ساختمانهای اطراف خطوط راه‌آهن
کد مقاله : 1068-2020ICI (R2)
نویسندگان:
مجتبی واشقانی *
چکیده مقاله:
توسعه شهرنشینی وگسترش روز افزون استفاده از خودرو و صنعت حمل و نقل در فضاهای شهری علاوه بر معضلات متعددی که در بردارد سبب بروز ارتعاشات و سر و صدای ناخواسته ای در ساختمان‌های اطراف خطوط را آهن خواهد شد. پدیده ارتعاشات و سر و صدای ناشی از آن به ظاهر در مدیریت شهری کمرنگ است ولی سبب بروز تبعات ایمنی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی برای سکنه اطراف این مسیرها می‌شود. ارائه راهکارهای کاهش ارتعاشات در مبدا تولید، مسیر انتقال و مقصد همواره مورد توجه پژوهشگران فراوانی بوده است و روشهای متعددی برای کاهش ارتعاشات مبتنی بر سه فاکتور مبدا، مسیر و مقصد به صورت روشهای فعال و غیر‌فعال کاهش ارتعاشات ارائه شده است. این پژوهش در پی کاهش ارتعاشات به صورت فعال در مبدا تولید آن می‌باشد که بدین منظور اثر استفاده از ضخامتهای مختلف در روسازی راه ها را در میزان کاهش ارتعاشات مورد بررسی قرار می‌دهد. یک مدل عددی که صحت سنجی آن با تستهای میدانی تایید شده است به عنوان مدل عددی از پیش تایید شده برای آنالیز پارامتریک در نظر گرفته شد. با استفاده از آنالیز پارامتریک میزان تغییرات دامنه ارتعاشات در فضای زمان، تغییرات محتوای فرکانسی ارتعاشات، فرکانس‌های تشدید و تغییرات فاز ارتعاشات راه اهن بر سازه های اطراف محاسبه گردید.
کلیدواژه ها:
دالخط- خطوط بالاستی، ارتعاشات و قطار
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
دوازدهمین کنفرانس ملی بتن و شانزدهمین همایش روز بتن بزرگداشت استاد احمد حامی