بررسی اثر مقدار الیاف ماکروسینتتیک بر عملکرد خمشی روسازی های بتنی در هنگام و پس از گسیختگی با در نظر گرفتن اثر مقاومت پس از ترک خوردگی
کد مقاله : 1082-2020ICI (R1)
نویسندگان
سید جواد وزیری کنگ علیائی *1، محمد رضا حاجی زاده2
1گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران
چکیده مقاله
روسازی های بتنی با دوام و عملکرد بالا، می توانند در طول عمر طراحی خود، بدون نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری و یا با عملیات تعمیر نگهداری به صورت اندک، خدمت دهی کنند. یکی از خصوصیات مهم روسازی های بتنی، مقاومت خمشی دال روسازی بوده چرا که بار های وارد شده از طرف ترافیک، عمدتا تنش های خمشی به وجود می آورد. همچنین مقاومت بعد از ترک خوردگی نیز جهت کنترل گسترش ترک خوردگی های به وجود آمده، از اهمیت بالایی در روسازی های بتنی برخوردار است. استفاده از الیاف ماکرو، عملکرد خمشی روسازی های بتنی را می تواند بهبود ببخشد. در این تحقیق، اثر افزودن الیاف ماکروسینتتیک با جنس پلی اولفین/پلی پروپیلن در مقادیر مختلف بر عملکرد خمشی روسازی های بتنی در هنگام گسیختگی و بعد از ترک خوردگی با در نظر گرفتن اثر نسبت مقاومت خمشی معادل، بررسی گردید. بدین منظور پس از تعیین نسبت های اختلاط بتن روسازی مطابق با ضابطه ی 731، الیاف ماکروسینتتیک فورتا در مقادیر مصرف 1، 2 و 3 کیلوگرم بر متر مکعب به طرح مخلوط بتن شاهد اضافه شده و پس از بررسی و مقایسه ی میزان اسلامپ و مقاومت فشاری طرح های اختلاط بتن شاهد و الیافی با مقادیر مجاز مخلوط بتن روسازی، آزمایش های مقاومت و عملکرد طاقت خمشی مخلوط های بتنی بر اساس استاندارد ASTM C78 و ASTM C1609 انجام شد. نتایج نشان داد که افزودن الیاف فورتا باعث افزایش چشمگیر مقاومت خمشی در هنگام گسیختگی تا میزان 38 درصد و افزایش نسبت مقاومت خمشی معادل تا میزان 39 درصد می گردد. دیده شد که میزان تاثیر الیاف بر افزایش مدول گسیختگی بتن الیافی نسبت به بتن شاهد، در مقادیر مصرف 1 و 3 کیلوگرم در متر مکعب بیشتر می باشد. همچنین میزان افزایش نسبت مقاومت خمشی معادل بتن های الیافی در مصرف الیاف از 1 به 2 کیلوگرم بر متر مکعب از 2 به 3 کیلوگرم بر متر مکعب بیشتر بود. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان تاثیر الیاف ماکروسینتتیک بر افزایش مقاومت بعد از ترک خوردگی بتن به مقدار جزئی، بیشتر از اثر این الیاف بر افزایش مدول گسیختگی بتن می باشد. بنابراین نیاز است تا اثر افزودن این الیاف بر هر دو عملکرد خمشی، در هنگام گسیختگی و بعد از ترک خوردگی، مورد نظر قرار گیرد. همچنین، مشاهده شد که استفاده از الیاف ماکروسینتتیک فورتا در روسازی های بتنی، اثر چشمگیر زیادی بر عملکرد خمشی این روسازی ها داشته و می تواند دوام و مقاومت روسازی های بتنی را به طور چشمگیری افزایش دهد.
کلیدواژه ها
روسازی بتنی، الیاف ماکروسینتتیک فورتا، عملکرد خمشی، مقاومت پس از ترک خوردگی، نسبت مقاومت خمشی معادل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی