عکس العمل دال آبروی بتنی تحت تاثیر ارتفاع خاکریز ماسهای و بارگذاری روسازی |
کد مقاله : 1087-2020ICI (R1) |
نویسندگان |
محمدمهدی خبیری *1، مسعود علی پور2، مینا رستاخیز2 1گروه مهندسی عمران-دانشگاه یزد 2دانشکده مهندسی عمران-دانشگاه یزد |
چکیده مقاله |
برای عبور آب بارندگی از حوضه آبریز بالادست جاده به پائین دست آن، از دال بتنیآبگذر استفاده میشود.دال بتنی دال بتنیآبگذرها باید طوری طراحی و ساخته شوند که در برابر خاکریزهای روی آن مقاوم باشند و فشار ناشی از وسایل نقلیه را نیز تحمل کنند. در سالهای اخیر تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت که بطور نمونه میتوان به مدل FEM که روی یک پل فلزی در کشور لهستان انجام شده، اشاره کرد. در این مدلسازی که به روش المان محدود انجام شده، محقق سعی کرده تا تاثیر بارهای زنده را بررسی کند. در تحقیق دیگری که در فلوریدا آمریکا انجام شده، اثرات بار زنده و ارتفاع خاکریز بر توزیع بار به صورت روابط ساده شده ریاضی ارائه شد. هدف از انجام این تحقیق، بدست آوردن ارتفاع بهینه خاکریز روی دال بتنیآبگذر است. این ارتفاع باید طوری انتخاب شود تا بار به صورت مناسب پخش شده و از اعمال فشار مستقیم به دال بتنیآبگذر جلوگیری کند. در این پژوهش از نرمافزار SAP2000 برای مدلسازی استفاده شده است. مدل به صورت یک دال بتنی با ضخامتهای مختلف با دو تکیهگاه ساده که خاک با ارتفاعهای مختلف روی آن قرار گرفته طراحی شده است. در این مدل بار چرخ وسایل نقلیه به صورت بار متمرکز روی خاک قرار میگیرد و تنشها و تغییر شکلهای مربوط به آن اندازهگیری میشود. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که افزایش ضخامت روسازی روی دال بتنیآبگذر، باعث کاهش فشار وارده به دال بتنیآبگذر میشود. اما باید دقت کرد که انتخاب ضخامت لایههای روسازی روی دال بتنیآبگذر، وابسته به بار وارده و مسائل اقتصادی است.. |
کلیدواژه ها |
توزیع تنش، مدلسازی با SAP2000، زیرسازی ماسهای روسازی ،دال آبروی بتنی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |